Så funkar elpriskompensation

Den 24 februari meddelades att riksdagen beslutat att anta regeringens förslag om att ge ekonomiskt stöd till de hushåll som drabbats av höga elpriser under vintern. Vi som elnätsbolag har ansvar för att administrera stödet till dig som kund. Här får du svar på vanliga frågor om elpriskompensationen.

Vilka har rätt till elpriskompensation?
Alla hushåll i Sverige som har en elanvändning från 700 kWh per månad till 2000 kWh per månad under december 2021 och januari-feb 2022 samt 400 kWh för mars får elpriskompensation. Elpriskompensation för mars gäller elprisområdena 3 och 4, där Växjö tillhör det sistnämnda området.

När får jag nästa ersättning?
Pengarna dras automatiskt från den faktura som du får i början av juli. Har du kvartalsfaktura göra avdraget på den faktura som ställs ut i juli, augusti eller september.

Hur tar jag reda på min elförbrukning?
Du ser den på din faktura eller genom att logga in på Mina sidor.

Hur får jag min kompensation?
För dig som är kund hos Växjö Energi görs ett avdrag på din faktura i juli. Du får då avdrag för din elförbrukning under mars 2022. Kompensationen är olika beroende på hur mycket el du förbrukat.

Behöver jag göra något?
Du behöver inte ansöka om stödet – det justeras automatiskt på din faktura.

Kompensationen för mars 2022 gäller att om du har månadsfaktura hos oss på Växjö Energi gör vi ett avdrag på fakturan som ställs ut i juli. Har du i stället kvartalsfaktura görs avdraget på den faktura som ställs ut i juli, augusti eller september.

Vad händer om jag flyttar från min bostad?
Om du flyttar från din bostad och har fått din slutfaktura innan stödet har betalats ut kommer du få en utbetalningsavi från oss. Du behöver inte kontakta oss för att få avin. Om du flyttar från din bostad och inte har fått din slutfaktura innan hela stödet har betalats ut, måste du kontakta oss när du har fått din slutfaktura.

Hur mycket får jag i ersättning?
Ersättningen för mars 2022 gäller att kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad. Högsta möjliga ersättning att få ut 1 000 kr vid en förbrukning på över 2 000 kWh. Lägsta ersättning är 100 kr vid en förbrukning på mellan 400 – 699 kWh. Ersättningstrappan beskriver hur mycket du får i ersättning.

Elanvändning per månad (kWh)  Stöd per månad (kr)
1900-1999 900
Över 2000 1000