Avbrottsersättning och skadestånd
I ellagen finns bestämmelser som innebär att du som elnätskund har rätt till ersättning för sammanhängande strömavbrott som varar i mer än 12 timmar. Avbrottet anses vara avhjälpt om elöverföringen fungerat oavbrutet i minst 2 sammanhängande timmar efter avbrottet.
Du behöver normalt inte ansöka om avbrottsersättning. Den betalas ut så snart efter avbrottet som möjligt och regleras på den faktura du får av oss. Ersättningen ska vara utbetalad inom sex månader från det datum då avbrottet upphörde. Skulle du inte fått ersättning inom denna tid ber vi dig kontakta oss.
Ersättningen som betalas ut påverkas av längden på avbrottet (som lägst 12 timmar). Hur mycket ersättning du får bestäms av procentsatsen i figuren nedan, räknat på din årliga elnätskostnad. Den lägsta nivån du kan få ersättning för är 1 000 kr. Du har maximalt rätt till ersättning på 300 procent av den årliga elnätskostnaden.
Undantag för avbrottsersättning
Undantag för avbrottsersättning
Det finns ett antal undantag då du som elnätskund inte är berättigad avbrottsersättning:
- Avbrottet har varat i mindre än 12 timmar
- Avbrottet har varit planerat för att göra det möjligt för oss att upprätthålla god drift- och leveranssäkerhet.
- Avbrottet beror på en händelse av exceptionell karaktär, till exempel sabotage
- Elavbrott som som beror på att kunden inte fullgjort sina skyldigheter, vilket medför att elen blivit avstängd eller att elen blivit avstängd på egen begäran
- Elavbrott som beror på elkundens försummelse
- Avbrott som orsakats av fel på stamnätet som drivs av Svenska Kraftnät.
Avbrottsersättning regleras genom kapitel 10, paragraf 9.
Skadestånd
Om du haft strömavbrott kan du ha rätt till skadestånd, oberoende av elavbrottets längd. Rätten till skadestånd regleras i ellagen och omfattar ersättning för utgifter, inkomstbortfall och annan förlust på grund av avbrottet. För att få rätt till skadestånd krävs att du kan påvisa de skador du lidit av strömavbrottet.
Du måste göra anspråk på skadestånd inom två år från det att skadan inträffade. Kontakta oss för att göra en reklamationsanmälan.
Ladda ner reklamationsanmälan i pdf-format
När har jag rätt till skadestånd?
Rätten till skadestånd gäller främst när vi som elnätsföretag på något sätt varit försumliga eller vårdslösa eller när elkvaliteten inte uppfyllt de krav som regleras i ellagen.
Om du i samband med skadan har rätt till avbrottsersättning kommer denna att avräknas från skadeståndet. Du är också skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa din skada. Här är några exempel på detta:
- Hålla kyl- och frysskåp stängda
- Elda i huset om möjligheten finns
- Använd UPS (avbrottsfri kraftförsörjning) för viktiga dataanläggningar samt spara data med visst intervall
- Använd CE-märkta produkter
- Använd motorskydd på elmotorer, pumpar och liknande maskiner
Jämkning
Om skyldigheten att betala är oskäligt betungande med hänsyn till elnätföretagets ekonomiska förhållanden kan skadestånd jämkas efter vad som är skäligt.
Undantag
Du har inte rätt till skadestånd om elnätföretaget visar att avbrottet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som företaget inte skäligen kunde förväntas ha räknat med och vars följder företaget inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Rådgivning och möjlighet att pröva
För att få rådgivning om exempelvis jämkning av skadestånd eller om undantag gäller kan du vända sig till den kommunala konsumentvägledaren eller Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Om du vill få beslutet prövat kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till en allmän domstol.