Solceller ska driva Vida Arena

Växjö Lakers tecknar idag ett avtal med Växjö Energi om installation och drift av en 1 917 m2 stor solcellsanläggning på Vida Arenas tak. Arenan kommer samtidigt få tio nya laddplatser för bilar.

Förnybar fjärrvärme

Solcellerna är inte den enda miljösatsningen vid arenan. Fastigheten har exempelvis förnybar fjärrvärme från Växjö Energi sedan tidigare och med installationen av 10 laddplatser för fordon vid arenan förbättras infrastrukturen för E-mobilitet avsevärt både för personal och besökare. Även dessa laddare kommer att installeras och driftas av Växjö Energi och kommer att finnas med i publika laddnätverk.

– Vi är väldigt glada för samarbetet, att vi tillsammans med Växjö Lakers skapar förutsättningar för lokalt producerad el och en hållbar energiomställning. Det är samtidigt ett utmärkt exempel på hur man kan hålla nere energikostnaderna. Samarbetet innebär även att vi kommer stötta Växjö Lakers satsning på ungdomsverksamhet säger Rolf P. Hunt, affärsområdeschef Kraft och Värme, Växjö Energi.

Solcellerna kommer att bidra med drygt 340 200 kWh förnybar el varje år vilket innebär att man årligen undviker utsläpp av hela 42,5 ton koldioxid från annan elproduktion. Den egenproducerade elen kommer att användas till driften av Vida Arena där även laddstolparna ingår.

Fakta om solcellsanläggningen

Använd takyta: 1 917,5 m2
Antal solcellspaneler:
740 st
Effekt:
396 kWp
Beräknad produktion:
Cirka 340 232 kWh/år
Planerad driftsättning:
Juni/juli 2022
Växjö Energi äger laddstolparna och solcellsanläggningen under ett långsiktigt avtal där Växjö Energi producerar solel och säljer till Vida Arena.

Om Växjö Lakers och Vida Arena

Förutom att Vida Arena är Växjö Lakers hemmaarena finns här ytterligare ishallar för konståkning, korphockey med mera. Arenan ägs och drivs av Växjö Lakers Fastighets AB, som ägs av klubben Växjö Lakers HC. Arenan invigdes 2011 och har plats för cirka 5 750 besökare. Växjö Lakers har tillsammans med SHL tre stora hållbarhetsmål, att vara socialt, tekniskt och ekonomiskt hållbara i enighet med FN:s globala mål.

För mer information, kontakta gärna:

Johan Markusson, vd Växjö Lakers

Rolf P. Hunt, Affärsområdeschef Kraft och värme