Reviderade allmänna avtalsvillkor för elnät och leverans av fjärrvärme
Energiföretagen Sverige har tillsammans med Konsumentverket arbetat fram reviderade allmänna avtalsvillkor för elnäts- och fjärrvärmeleveranser till konsumenter. De nya villkoren börjar gälla den 1 april 2019.
Du behöver inte göra något, utan förändringarna handlar om vad som förväntas av oss som fjärrvärmeleverantör och elnätsbolag. Bättre för dig som kund helt enkelt!
Förändringarna som gjorts i avtalen för fjärrvärme handlar om personuppgiftshantering, försäljning på distans och en redaktionell förändring i möjligheten till uppsägning av fjärrvärmeavtalet. I elnätsvillkoren är upphävandet av personuppgiftbestämmelsen den enda ändringen. I korthet handlar det om att:
- Bestämmelsen om personuppgiftshantering har upphävts, eftersom den blivit inaktuell när personuppgiftslagen ersattes av dataskyddsförordningen (punkt 1.4 i allmänna avtalsvillkor för elnät och allmänna avtalsvillkor för leverans av fjärrvärme).
- Avtal kan inte slutas muntligen via telefon, utan måste göras skriftligen, annars är avtalet ogiltigt (punkt 2.3 och 2.4 i allmänna villkoren för leverans av fjärrvärme).
- En redaktionell förändring i texten har gjorts. Förändringen påverkar inte avtalets innehåll utan förtydligar begrepp i texten som varit otydliga (punkt 1.9 i allmänna villkoren för leverans av fjärrvärme).
Om du klickar på flikarna här nedan kan du läsa mer detaljerat om vilka förändringar som gjorts. Du kan också ta del av respektive avtal som pdf.
Avtalsförändringar för elnätskunder
Avtalsförändringar för fjärrvärmeleveranser
1.4 Hantering av personuppgifter
Bestämmelsen om personuppgiftshantering har upphävts, eftersom den blivit inaktuell när personuppgiftslagen ersattes av dataskyddsförordningen.
2.3 och 2.4 Avtal som ingås på distans eller utanför affärslokaler
De bestämmelser som rör försäljning på distans och utanför affärslokaler samt ångerrätt – punkt 2.3 och 2.4 – har anpassats till de nya regler som införts i lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). De nya reglerna innebär i huvudsak att avtal vid uppsökande telefonförsäljning endast kan ingås efter säljsamtalet. Det vill säga, det som sägs i samtalet är att betrakta som ett anbud från leverantören. Leverantören ska skriftligen bekräfta anbudet till konsumenten och avtal ingås genom att konsumenten skriftligen accepterar anbudet efter telefonsamtalet. Lämnas inte sådan skriftlig accept är avtalet ogiltigt. Ångerfristen på 14 dagar börjar löpa den dag avtalet ingås, under förutsättning att konsumenten fått lagstadgad information om ångerrätten.
9.1 Dessa allmänna avtalsvillkor gäller tillsvidare
I punkt 1.9 som reglerar möjligheten till uppsägning av fjärrvärmeavtalet har endast en redaktionell förändring gjorts då den tidigare varit otydlig.