Avtalsvillkor Smart värme kundägd utrustning
Växjö Energis särskilda avtalsvillkor för tjänsten Smart Värme för dig med kundägd utrustning.
1. Allmänt
1.1 Dessa villkor gäller för konsumenter (”Kunden”) som tecknar avtal om tjänst Smart Värme med Växjö Energi AB (”Växjö Energi”) där Kunden idag äger utrustningen för Ngenic Tune.
1.2 Smart Värme tillhandahålls i samarbete med Ngenic Energi AB (”Ngenic”), som levererar den bakomliggande tekniken.
1.3 För att använda tjänsten krävs att Kunden accepterar Ngenics vid var tid gällande användarvillkor. Dessa presenteras vid aktivering i appen. Utan sådant godkännande kan tjänsten inte nyttjas.
2. Tjänstens innehåll
2.1 Smart Värme innebär att Kunden via redan installerad utrustning och en app/webbportal kan styra och optimera sin värmeanvändning.
2.2 Ngenic kan från tid till annan förändra funktionaliteten eller paketeringen av tjänsten. Växjö Energi informerar Kunden om sådana ändringar i god tid.
3. Personuppgifter
3.1 De personuppgifter vi samlar in om dig kommer att användas för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig som Konsument. Uppgifterna uppdateras i vårt konsumentregister och kan komma att användas för marknadsanalyser, statistik och för att skicka information och erbjudanden om våra övriga tjänster till dig.
3.2 De personuppgifter vi samlar in om dig behandlas enligt de lagar och förordningar som gäller vid tidpunkten. Din information kan vidarebefordras till olika organisatoriska enheter inom vår organisation eller till ombud eller underleverantörer som utför tjänster för oss, till exempel dotterbolag, service-och underleverantörer. Vi delar enbart med oss av information till företag med vilka vi har personuppgiftsbiträdesavtal upprättat, vilket innebär att de behandlar uppgifterna i enlighet med våra riktlinjer. Vid vidarebefordring av dina uppgifter reglerar vi att informationen endast används i samband med den verksamhet som organisationerna bedriver för oss och att all information behandlas enligt GDPR. Mer om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa på vår webbplats.
4. Pris och betalning
4.1 Prissättning anges på vår hemsida. Prissättning kan förändras över tid och vara föremål för tillfälliga och avgränsade kampanjer etcetera. Pris för eventuella tilläggstjänster utöver grundfunktion anges på vår hemsida.
4.2 Priset för tjänsten Smart värme faktureras i samband med ordinarie faktura enligt Växjö Energis vid var tid gällande prislistor med högst tre (3) månaders intervall. Första debitering sker vid nästkommande månad från beställningsdatum.
4.3 Betalning ska vara Växjö Energi tillhanda senast på den i Växjö Energis faktura angivna förfallodagen, vilken infaller tidigast trettio (30) dagar efter det att Växjö Energi avsänt fakturan. Sker inte betalning i rätt tid har Växjö Energi rätt att av Kunden, förutom fakturabeloppet, fordra ränta enligt räntelagen (1975:635) samt ersättning för inkassokostnader enligt lag. Hit räknas även kostnader för betalningspåminnelse. För tjänst som tillhandahålls enligt detta avtal utgår pris från tidigare angivet. Priset gäller vid avtalets tecknade. Priset kan justeras årligen.
5. Avtalstid och uppsägning
5.1 Avtalet gäller tillsvidare med trettio (30) dagars uppsägningstid.
5.2 Om Växjö Energis avtal med Ngenic upphör, kan kundens avtal överlåtas till Ngenic. Kunden informeras i sådant fall innan överlåtelsen sker.
5.3 Tjänsten kan stängas av om Kunden bryter mot villkoren eller inte uppfyller tekniska krav.
5.4 Leverantören förbehåller sig rätt att under gällande avtalstid förändra priset och i övrigt ändra dessa villkor. Sådan förändring meddelas Konsumenten skriftligt senast sextio (60) dagar före ikraftträdandet.
6. Överlåtelse av avtal
6.1 Då fastigheten övergår till ny ägare åligger det Kunden att utan dröjsmål meddela Växjö Energi detta.
6.2 Kunden äger ej rätt att överlåta rättigheter enligt detta avtal utan Växjö Energis skriftliga medgivande.
7. Egen utrustning
7.1 Kunden har köpt utrustningen och äger utrustningen från Ngenic, de villkor som medföljde vid köpet för utrustningens ägande, garanti och ansvar gäller fortsättningsvis. Skulle delar av eller hela utrustningen behöva bytas ut står Växjö Energi för reservdelar eller ny utrustning, se dock 7.2.
7.2 Har Växjö Energi sedan tecknandet av detta avtal bidragit med reservdelar eller ny utrustning till Kunden skall dessa återlämnas inom trettio (30) dagar efter att avtalet upphört. Återlämnas inte utrustningen i tid, eller om den är skadad eller förlorad, debiteras Kunden enligt Växjö Energis prislista, se bilaga 1.
8. Support och service
8.1 Växjö Energi ansvarar för första linjens kundsupport.
8.2 Support tillhandahålls under kontorstid på helgfria vardagar. Kontakt via telefon 0470-70 33 33, eller maila kundcenter@veab.se.
8.3 Kunden ska utan dröjsmål anmäla fel eller brister i tjänsten till Växjö Energi. Om fel inte anmäls inom skälig tid kan Kunden förlora rätten att göra felet gällande.
9. Ansvarsbegränsning
9.1 Ingen garanti lämnas för att tjänsten leder till minskad energiförbrukning eller lägre kostnader.
9.2 Växjö Energi ansvarar inte för indirekta skador, t.ex. utebliven besparing, dataförlust eller avbrott i annan utrustning.
9.3 Skadeståndsansvar begränsas till vad som följer av tvingande konsumenträtt.
10. Data och integritet
10.1 Kunden är införstådd med att användardata delas med Ngenic och behandlas i enlighet med Ngenics dataskyddspolicy.
11. Tvist
Tvist avseende avtalet eller dessa allmänna avtalsvillkors giltighet, tillämpning och tolkning ska i första hand avgöras genom förhandling mellan parterna. Om förhandlingarna inte leder till att tvisten avgörs kan tvisten, om Kunden så begär, prövas av Allmänna Reklamationsnämnden. Tvisten kan även prövas av allmän domstol eller annan enligt lag behörig instans. Om prövning av tvist pågår i någon av de ovan nämnda instanserna får indrivning av den skuld som tvisten gäller inte ske förrän tvisten är slutligt avgjord.
12. Hinder för avtalets fullgörande
Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, omfattande driftsstörningar, brand, störningar i allmänna transportväsendet eller annat av part ej vållat förhållande som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte kunnat förutse och vars menliga inverkan part rimligen inte kunnat undanröja.
13. Ångerrätt
13.1 Som konsument har Kunden enligt distanslagen rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar efter tecknat avtal. För att utöva sin ångerrätt måste Kunden meddela sitt beslut om att frånträda avtalet skriftligen till Växjö Energi innan tiden för ångerfristen har gått ut.