Ica Maxi visar vägen – först med batterilagring

På Ica Maxi på Grand Samarkand satsar man på att lagra egen el. I ett elektrifierat samhälle har batterilager flera uppsidor. – Att ha reservkraft är en trygghet för oss, dessutom finns potential till en bra affär, säger John Seiborg, Ica-handlare i Växjö.

John är född in i en Ica-familj. Hans pappa drev Ica Maxi i Växjö i 22 år innan han gick bort och John tog över. Nu driver John butiken tillsammans med sin mamma.

– Jag har jobbat i butiken i 14 år och gjort det mesta. Nyligen blev jag godkänd Ica-handlare, säger John som precis fyllt 30 år när Drivkraft intervjuar honom.

Batterianläggningen på baksidan av Ica Maxi är på 30 kvadratmeter. Det är flera rader med batterier. Det är lås på dörren till anläggningen och taggtråd längs staketet.

En trygghet

Ica Maxis val att skaffa batterier är naturligt med tanke på elektrifieringen i samhället. Att ha tillgång till el är högt värderat.

– Om något händer är vi sårbara. Vår butik är på 11 000 kvadratmeter och vi har närmare 180 anställda. Vi måste ha fungerande kylar och kassor, säger han.

Eftersom matbutiker är viktiga i krissituationer känner John att han har ett samhällsansvar.

– Om krisen eller kriget kommer ska vi fungera. Därför blir egen elkraft en trygghet.

Ekonomiska fördelar

En annan fördel med egna batterier är affärsmöjligheter. Svenska kraftnät betalar aktörer som lagrar el åt dem eftersom det hjälper till att balansera kraftsystemet.

– Tanken är att leverera el enligt ett joursystem. Vi förbinder oss att ha el tillgängligt enligt en viss nivå, exempelvis att vi låter halva batterilagret vara laddat för Svenska kraftnät och sedan är resten till oss själva, säger John.

På det sättet undviks problem med att elproduktion och elkonsumtion inte är synkroniserade, exempelvis vid vissa tider på dygnet när konsumtionen är hög eller under perioder när det är vindstilla och vindkraftverk producerar mindre.

Då blir el dyr och i vissa fall måste fossilberoende reservkraft sättas in.

– Vi som lagrar el åt Svenska kraftnät ser till att toppar och dalar jämnas ut.

Smidigt samarbete

Ica Maxi i Växjö har stått för investeringen. Förhoppningen är att avtalet med Svenska kraftnät ska betala en väsentlig del av kostnaden.

– En annan fördel är att vi kan handla el när det är som billigast och sedan lagra det i vår egen anläggning. Elen kan sedan användas när den är dyr att köpa, vilket också är en smart affär.

John säger att processen med att få ett batteri på plats gått smidigt. Han har hyrt in expertkunskap från Ica centralt i form av en projektledare.

– Sedan har det flutit på väldigt bra med Växjö Energi för att få en anslutning, säger han.

 

”Tanken är att leverera el enligt ett joursystem.”

 

Tre snabba frågor om batterilagring

Vi frågade Kennet Johansson på Växjö Energi Elnät hur han ser på utvecklingen med batterilagring och att fler kunder blir elproducenter.

Hur går arbetet med att göra elnätet flexiblare?
– Som nätägare bedriver vi ett intensivt arbete med att modernisera infrastrukturen. Vi förbättrar nätet med teknik som klarar de nya kraven, bland annat kraftfulla nätstationer.

Vad tänker du om batterilagring?
– Det är en naturlig del av den snabba utvecklingen som sker mot ett mer flexibelt elnät med fler producenter. Under de senaste tre åren har vi kopplat in mer än 1 000 elproducenter. 



Vad är bra med batterilagring?
– Den ökade elektrifieringen kräver att vi lagrar el. Det är ett smart sätt att använda resurser, i stället för att skicka elen fram och tillbaka i ledningarna hela tiden med de utmaningar som effekttoppar skapar. Dessutom är det tryggt för företagen att ha el i reserv.