Fler laddstolpar – starkare stad
Intresset för fler laddplatser växer snabbt. En orsak är att lagkraven skärpts, dessutom är det många som ser nyttan med att erbjuda snabb laddning. "Sedan vi fick våra laddare har antalet kunder i butiken ökat", säger Joakim Thaung, franchisetagare på Circle K Evedal i Växjö.
Joakim öppnade laddstationen i oktober 2024. Circle K är mitt inne i en intensiv satsning på fler laddplatser runt om i landet och planerar att nå delmålet på 1 000 laddplatser till 2026. Stationen har så kallad ultrasnabb laddning – 400 kW per laddstolpe – och varje stolpe har två platser.
– Det är stor skillnad jämfört med att ladda hemma på vanlig hushållsel. Här får man en bra laddning på tjugo minuter, och under tiden passar många på att handla eller slå sig ner en stund.
Central investering
Stationen får beröm för att vara rymlig, med plats för både lastbilar och personbilar.
– De med husvagn eller släp kan köra fram och ladda utan att koppla loss släpet vilket uppskattas.
Det är Circle K centralt som står för investeringen, medan stationerna sköter driften. För Joakim innebär laddarna ett välkommet tillskott i kassan.
– Jag visste att efterfrågan var stor och var mån om att det skulle byggas en station här. I Circle K:s fall har det varit en rejäl satsning, bland annat med markarbeten, men eftersom vi ligger strategiskt så kommer det att betala sig genom ökad kundtillströmning.
Stort intresse
Det är Växjö Energi som ansvarar för elanslutningen, och marknadsingenjören Katarina Dzekovic är glad att satsningen slagit så väl ut.
– Vi ser att fler aktörer i Växjö vill etablera laddplatser och vår roll är att säkerställa att elnätet klarar expansionen. Det är roligt att höra Joakim berätta hur bra det gått, säger hon.
I dag är det sex platser i gång, men stationen är förberedd för ytterligare fyra. För Joakim och Circle K har det varit viktigt att göra laddningen så smidig som möjligt. Det ska gå att betala med vanligt kontokort, Circle K:s kort eller app.
– För de som är anslutna till appen är det bara att parkera och plugga in. Sen laddas det, säger han.
Här får man bra laddning på 20 minuter
– Joakim Thaung, Circle K Evedal
Kontakta oss för att prata om elanslutning eller framtida laddmöjligheter
– veab.se/foretag
”Nya krav ökar intresset för laddplatser”
Från årsskiftet gäller nya lagkrav på laddplatser vid större parkeringar. Vi bad Katarina Dzekovic, marknadsingenjör på Växjö Energi, reda ut vad som gäller.
– Från den 1 januari 2025 måste kommersiella byggnader med fler än tjugo parkeringsplatser ha minst en laddplats. Från 2027 skärps kraven till en laddplats per tionde parkeringsplats.
Vilka aktörer hör av sig till er?
– Vi ser ett stort intresse från bensinstationer, snabbmatsrestauranger och handelsplatser. Alla vill möta kundernas behov och undvika att hamna på efterkälken.
Hur går det till att få en laddplats ansluten?
– Första steget är en föranmälan från en installatör. Sedan undersöker vi om det befintliga nätet räcker eller om vi behöver förstärka. Ibland krävs en ny nätstation, ibland räcker det att byta huvudsäkring.
Räcker elnätet till när fler vill ladda?
– Elnätet i Växjö är väl rustat, och vi investerar kontinuerligt för att säkra framtidens kapacitet. Med dagens starka utgångsläge och planerade förstärkningar kommer vi kunna möta även morgondagens behov. Som kund kan man också bidra – genom att fördela elanvändningen jämnare över dygnet frigörs kapacitet i nätet och effektavgiften kan minska.