Hoppa till huvudinnehållet

Ska du flytta? Glöm inte elen!

När du ska flytta är det många beslut som ska tas. Men hur är det egentligen med elavtalet? Eller om du flyttar in i en villa med förnybar fjärrvärme? Här ger Växjö Energis Anna Twisk svar på några vanliga frågor kring flytt och vad som gäller för dina avtal hos oss.

Hej Anna, jag ska snart flytta, vad behöver jag tänka på?
Att vara ute i god tid är viktigt och du kan också smidigt anmäla din utflytt och inflytt i samma veva. Oavsett vilka frågor du har kring elnät, fjärrvärme eller fiber finns vi på kundcenter här för att hjälpa dig som kund. Du är varmt välkommen att höra av dig till oss!

Lättast är att anmäla din flytt via vår hemsida! Kom också ihåg att göra din flyttanmälan till oss senast 15 dagar innan tillträdesdagen för din nya bostad. Det gäller även om du flyttar in i en villa med förnybar fjärrvärme.  Du får alltid en bekräftelse från oss där det står vilket datum ditt avtal startar. Är du nybliven fjärrvärmevillakund hos oss kan jag också tipsa om vårt driftsäkerhetsavtal - med det får du ett förebyggande servicebesök vart tredje år och felavhjälpning utan extra kostnad. 

Om du redan är kund hos oss och vill säga upp ett avtal kan du göra en uppsägning för din nuvarande adress via samma formulär, då är uppsägningstiden för ditt avtal 30 dagar. Är du kund även hos Wexnet hjälper vi dig såklart med det avtalet också.

Är det någon skillnad på om jag bor i villa eller lägenhet?
Nej, processen är densamma oavsett om du flyttar till lägenhet eller villa. Flera bostadsbolag, till exempel Växjöbostäder, hjälper sina kunder att göra anmälan till oss. I så fall informerar bostadsbolaget dig om att de gör anmälan åt dig. Annars är det du själv som gör anmälan om elnätsavtal.  Hör av dig till oss i god tid helt enkelt, så hjälper vi dig med ditt ärende!

Okej, då har jag koll på min flyttanmälan, men sen måste jag ju välja elhandlare. Kan ni på kundcenter hjälpa mig att välja?
Eftersom det är fri konkurrens mellan de olika elhandelsföretagen på marknaden kan vi inte ge någon rekommendation om vilken elhandlare du bör välja. På elpriskollen.se kan du jämföra priser mellan Sveriges samtliga elhandelsföretag. Vilket avtal som passar dig bäst beror på just dina förutsättningar och preferenser.

Jag väljer alltså elhandlare själv, men varför får jag sen en faktura från Växjö Energi och en från min elhandlare?
Det är för att din elkostnad består av flera delar: elhandel och elnät. Växjö Energi är ett elnätsbolag och ansvarar för elnätet som transporterar elen ut till dig. Elhandel är elen du förbrukar när du till exempel kokar kaffe eller laddar din smartphone.

När det gäller elhandel rekommenderar vi att du gör ett aktivt val. På så sätt kan du spara pengar! Om du inte gör ett val själv får du automatiskt tillfälligt elpris från Bixia, vårt anvisade elhandelsbolag.

Tack för dina svar, Anna!
Tack själv – och lycka till med flytten!