Betalsätt
Förenkla dina betalningar – betala med e-faktura, Kivra eller e-postfaktura. Tryggt, säkert och snällt för miljön. Läs mer och anmäl ett betalsätt som passar dig.
På Mina sidor kan du se dina tjänster och fakturor.
Nu skickas påminnelser och krav via Kivra
Sedan slutet av oktober skickar vi påminnelser och kravbrev via Kivra. För dig som inte är ansluten till Kivra får du detta via post. Detta gäller oavsett vilket betalsätt du valt för dina fakturor.
Betala med Kivra
Växjö Energi är anslutna till Kivra. Är du registrerad hos Kivra skickar vi dina fakturor dit istället, om du inte har valt något annat faktureringssätt. Du betalar fakturan genom att koppla ditt bankkonto till Kivra.
Vill du hellre få din faktura från oss på papper kan du logga in på Kivra och ändra dina inställningar.
Kivra är en digital brevlåda där du kan betala dina fakturor från anslutna företag och myndigheter direkt i Kivra. Allt är digitalt och samlat på ett och samma ställe. Kivra är gratis, säkert och dessutom riktigt bra för miljön.
Mer information om Kivra på Kivras webbplats
E-faktura
Med e-faktura sköter du betalningen via din internetbank. När du loggat in i din internetbank kontrollerar och godkänner du fakturan för betalning. E-faktura går utmärkt att kombinera med autogiro. Du anmäler dig smidigast via din internetbank, men du kan även anmäla dig via Mina sidor. När du är inloggad klickar du på ditt namn överst i menyn för att komma till din profilsida, där du kan beställa e-faktura.
Länkar till några av de största bankerna i Sverige:
Swedbank
Nordea
Länsförsäkringar
Handelsbanken
SEB
E-postfaktura
Du får en pdf-faktura till din e-postadress varje månad eller kvartal, precis som tidigare. Anmäl intresse för e-postfaktura.
Autogiro
Med autogiro dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto, du ser själv till att det finns pengar på kontot när pengarna dras. Det är kostnadsfritt och går utmärkt att kombinera med e-faktura.
Betalsättet autogiro är som standard pappersfritt för dig som privatperson. Vill du fortsätta få fakturan på papper, hör av dig till oss så hjälper vi dig.
Enklast tecknar du autogiro direkt via din internetbank. Du kan även teckna autogiro på Mina sidor. När du är inloggad klickar du på ditt namn överst i menyn för att komma till din profilsida, där du kan beställa autogiro.
Länkar till några av de största bankerna i Sverige:
Swedbank
Nordea
Länsförsäkringar
Handelsbanken
SEB
EDI-faktura (företag)
För att du ska kunna ta emot EDI- faktura från oss behöver du vara ansluten och registrerad hos Peppol. EDI-fakturorna levereras elektroniskt direkt in i ert ekonomisystem, en vinst för miljön samtidigt som ni sparar administrativ tid. Lösningen kräver systemstöd, kontakta din IT-leverantör för att undersöka vilka möjligheter ni har.
För mer information om EDI-faktura kontakta oss via e-post kundcenter@veab.se eller ring 0470-70 33 33.
Delbetalning
Tillsammans med Wasa Kredit erbjuder vi dig en smart lösning för att dela upp din betalning vid anslutning eller större installationer. Istället för att betala hela beloppet på en gång kan du välja att betala ett mindre belopp varje månad.
För att ansöka behöver du uppfylla några grundkrav: du måste vara minst 20 år, ha inga betalningsanmärkningar, vara fast anställd och ha varit folkbokförd i Sverige i minst 3 år.
Vi erbjuder flera alternativ för delbetalning så att du kan välja det som passar dig bäst. Du kan välja räntefri delbetalning mellan 6 och 12 månader, delbetalning med ränta upp till 144 månader eller en faktura med betalning efter 30 dagar.
Fakturaförklaring
Ibland kan det vara svårt att förstå sin faktura. Vi har därför gjort en guide som vi hoppas ska hjälpa dig.
Fakturaförklaring för Säkringskunder
Fakturaförklaring Effektabonnemang
Invoice explanation in English
Fakturaförklaring mikroproduktion
Elnät – flera fakturor
Som elnätskund får du två olika fakturor. Den faktura du får från oss gäller elnätsavgiften. Den andra kommer från den elhandelsleverantör du valt och gäller den el du använder.
Läs mer om nätavgiften
Anstånd med betalning?
Om du vet att du kommer att ha svårt att betala din faktura i tid kan vi i vissa fall skjuta på förfallodatumet. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppet och endast skjuter fram den del du inte kan betala. Ansökan om anstånd behöver inkomma innan fakturans förfallodatum.
Anstånd kan beviljas till kunder som ej erhållit krav eller anstånd de senaste 12 månaderna.
Beviljat anstånd innebär att fakturans förfallodatum flyttas framåt. Dröjsmålsränta debiteras från fakturans ursprungliga förfallodatum. Dröjsmålsräntan består av den referensränta Riksbanken sätter varje halvår plus 8 %.
Ansökan gör du genom att kontakta oss på Kundcenter på telefon 0470-70 33 33.