Två kronor per mil – med elbil!
Om du ska göra en investering – varför göra det på gammal teknik som dessutom är skadlig för både miljön och plånboken samtidigt? Så säger Flemming, en glad elbilsentusiast, som nu kört 700 mil i sin elbil.
Flemming köpte sin elbil föra sommaren men den levererades först i februari i år och han är därför elbilsägare sedan tre månader tillbaka. För Flemming var beslutet enkelt.
- Om du nu ska göra en investering, varför göra det på gammal teknik som dessutom är skadlig för både miljön och plånboken samtidigt? Säger Flemming.
Det finns många som tvekar på att köpa en elbil på grund av priset och att en elbil är dyrare än en vanlig fossildriven bil går inte att förneka, men eftersom bränslekostnaden är så låg menar Flemming att det väger upp inköpspriset. Med ett batteri på knappt 36 kWh kan Flemming köra 20 - 30 mil på bara en laddning. Motorvägskörning är det som förstås använder mest energi och stadstrafik är snålast.
Flemming berättar att snittanvändningen hittills på hans 700 körda mil är 1,68 kWh/mil. Vid en kWh kostnad på 1,20 kr totalt sett kör han alltså sin bil för 2 kronor per mil – ganska svårslaget, eller hur?
Lugnare i trafiken och lättare samvete
Den som kör elbil behöver planera sin körning bättre än med en fossildriven bil, men det lär man sig med tiden menar Flemming. Inför längre körningar är det bra att ha koll på laddstationer där du kan ladda din elbil, precis på samma sätt som du egentligen måste ha koll på att det finns bensinstationer längs vägen när du är ute och kör med en fossildriven bil. Inga konstigheter!
Flemming berättar att han uteslutande använder snabbladdare, vilket tar cirka 45 minuter för att få en fulladdad bil. Kostnaden på snabbladdstationen varierar från 0 kr till 5 kr/kWh. Det är alltså inga problem att köra längre sträckor.
- Det handlar om omställning i flera bemärkelser: till förnybart, till en ny tid, till en ny, elektrifierad biltrafik.
Vad finns det för nackdelar då? Inte många enligt Flemming, som så fort han kommer hem, stoppar i sladden från sin laddbox så att bilen är laddad till nästa gång det är dags att ut och köra. Visst är inköpspriset av en elbil ett annat men för Flemming handlar det både om ett ekonomiskt och miljömässigt beslut.
- Jag känner att jag till och med är lugnare i trafiken och mitt samvete är betydligt lättare. Jag är överförtjust i min elbil!