Wexnet kopplar upp sopkärl

Många soptunnor är långtifrån fulla när de töms. Nu inleder SSAM ett projekt kring behovsanpassad tömning i samarbete med Växjöbostäder, Suez och Wexnet. 400 sopkärl runt om i staden ska med trådlösa sensorer meddela när de börjar bli fulla och alltså behöver tömmas.

– Vi vet att mellan 15 och 20 procent av sopkärlen som töms i dag är helt tomma. Genom att tömma kärlen först när de är fulla sparar vi både tid och pengar och förbättrar miljön eftersom sopbilarna använder mindre bränsle, säger Per Gunnarsson, verksamhetsutvecklare på SSAM.

I dagarna placeras 400 sensorer ut i avfallskärl i Växjöbostäders miljörum på Söder, Väster och Araby i Växjö. Sensorerna är uppkopplade mot internet och ska känna av hur mycket sopor det är i kärlen. Det gör att sopbilarna inte skickas i väg för att hämta halvfulla tunnor utan bara exakt när det behövs.

– I dag använder vi fasta körlistor med samma intervall hela tiden. Med den insamlade datan får vi ett underlag för att utvärdera om behovsanpassad tömning ska införas i hela staden, säger Per Gunnarsson.

Tekniken finns på plats

I början på 2019 lanserade Wexnet, som en av de första lokala aktörerna i Sverige, ett öppet smart sensornät som innebär att man kan koppla upp och hålla koll på exempelvis livbojar, sopkärl, lägenheter och parkeringsplatser i realtid.

– Sensornätet är en möjliggörare för ett mer hållbart samhälle. Vi tycker det är jätteroligt och spännande att SSAM väljer att använda vårt smarta sensornät för insamling av data. Tekniken finns på plats, nu är det fritt fram för våra kunder att koppla upp sina enheter, säger Håkan Halléhn på Wexnet.

Projektet kommer att genomföras från och med nu, med ett halvårs mätperiod. Sensorerna levereras av Wellness TechGroup. De är uppkopplade via Wexnet och datan samlas i en molntjänst.

Läs mer: Dags för Växjö att bli smart

För mer information, kontakta gärna:

Per Gunnarsson, verksamhetsutvecklare SSAM, 0470-412 75

Håkan Halléhn, kundansvarig Wexnet, 0470-77 51 80