Teknik för att fånga in koldioxid testas i Växjö

Växjö Energi är i sommar värd för att testa en teknik för infångning av koldioxid via en mobil anläggning. Projektet genomförs i samarbete med utrustningsleverantören Sumitomo SHI FW (SFW).

– Vi ser fram emot att få värdefulla insikter för att så småningom kunna skräddarsy en permanent lösning för Sandviksverket. Vi har en stor potential att nå minusutsläpp i Växjö, med tanke på att vi redan har en 100 procent fossilfri energiproduktion, säger Erik Tellgren, vd på Växjö Energi.

Mobil testanläggning

En mobil anläggning för koldioxidavskiljning tillhandahålls av SFW. Den kommer att installeras på Sandviksverket under maj–juni med planerad driftstart i slutet av juni.

Tekniken för att avskilja koldioxiden från rökgaserna kallas HPC, hot potassium carbonate, som är en tidigare väl beprövad industriell teknik i olika applikationer där koldioxid avskiljs. Fördelarna är bland annat låg energianvändning och hög kostnadseffektivitet.

– Vi är glada över att kunna testa HPC-lösningen med Växjö Energi, ett energibolag med stort fokus på hållbar utveckling. Verkliga driftsförutsättningar ger oss möjlighet att vidare optimera tekniken. Detta är ett utmärkt exempel på hur företag kan samarbeta för att bidra till att samhällets klimatmål uppnås, säger Frank Ligthart, VP för Circular Carbon på SFW.

Testanläggningen kommer att vara i gång fram till slutet av september. Efter det kommer data från testet att analyseras för att utvärdera hur väl lösningen fungerar med Sandviksverkets specifika förutsättningar.

Koldioxidinfångning i Växjö

Som ett av de första energibolagen i världen satsar Växjö Energi på koldioxidinfångning för att uppnå minusutsläpp. Förhoppningen är att ha en permanent anläggning på plats 2028 och det finns potential att fånga in cirka 200 000 ton koldioxid årligen. Läs mer om satsningen på koldioxidinfångning på veab.se/bio-ccs

För mer information och intervjuer, kontakta gärna:

Julia Ahlrot, chef strategi och omvärldsrelationer, julia.ahlrot@veab.se, tel 0470-77 51 35

Claes Moqvist, VD SFW Energi AB, claes.moqvist@shi-g.com, tel 0705-100230