Vinnare i årets tävling i Hållbart företagande

I går var det finaldags för tävlingen Hållbart företagande. Tävlingen arrangeras av Ung Företagsamhet Kronoberg och tävlingsvärd var för femte året i rad Växjö Energi. Vinnaren Generationsmöten UF:s affärsidé är att tillsammans med högstadie- och gymnasieelever utföra olika sociala aktiviteter med omsorgstagarna på äldreboenden.

Eleverna bakom UF-företaget studerar vid Katedralskolan i Växjö. De utsågs som vinnare av en jury bestående av representanter från det lokala näringslivet. De femton finalisterna fick muntligen presentera sin affärsidé för juryn under tio minuter och juryn fick sedan även ställa frågor utifrån uppsatta tävlingskriterier. Vinnaren Generationsmöten UF får, förutom pengar, representera Kronoberg på SM i UF-företagande den 16-17 maj i Stockholm. Generationsmöten UF vann med följande motivering:

”UF företaget tillfredsställer ett behov på marknaden genom att göra samhällsnytta på flera plan och lösa dagens samhällsutmaningar. UF företagets lösning ligger rätt i tiden då tjänsten skapar social och ekonomisk hållbarhet. Tillsammans med sina anställda bidrar de till ökad livskvalitet för flera generationer.”

- Hållbarhet är viktigt för oss på Växjö Energi och som energiföretag kan vi göra mycket för utvecklingen mot ett hållbart samhälle, därför är vi väldigt glada över att se att så många unga företagare är så duktiga på att fokusera på hållbarhet, och se till hela kedjan. Vi önskar Generationsmöten UF all lycka till på SM i maj, säger Sofie Nielsen på Växjö Energi, som var juryns ordförande.

Tävlingens syfte är att UF-företagarna ska förstå sambandet mellan entreprenörskap och hållbart företagande för att därmed kunna bidra till ett mer hållbart samhälle.

Övriga finalister i Hållbart Företagande som var tävlande på mäss- och tävlingsdagen den 21 mars i Älmhult var:

CitykortUF

ClearGlass UF