Vi använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på "Jag accepterar" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies
Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan eller i din fastighets elcentral som är åtkomlig från utsidan, behöver du inte vara hemma. Om vi däremot behöver din hjälp för att komma åt mätaren, bokar vi in en tid för mätarbytet hos dig.
Du kommer få ett brev hem till dig med information om mätarbytet några veckor innan vi börjar i ditt område. Du kan även se den planerade tidsplanen på en karta.
Eftersom den mätaren du har idag inte uppfyller de nya funktionskraven som Energimarknadsinspektionen har bestämt, är vi som elnätsbolag skyldiga att byta ut den till en ny.
Om din mätare du har idag inte uppfyller de nya funktionskraven som Energimarknadsinspektionen har bestämt, är vi som elnätsbolag skyldiga att byta ut den till en ny.
Mätarbytet görs för att regeringen förra året beslutade om nya funktionskrav för elmätare. De nya mätarna ska klara mätning var femtonde minut och göra det möjligt för dig som kund att själv ta del av dina mätuppgifter. Mätarna kommer också bidra till en effektivare energianvändning och skapa bättre möjligheter för småskalig elproduktion. Vi kommer därför byta ut alla våra kunders elmätare under perioden 2019-2024.
Elmätaren registrerar hur mycket el som används i din bostad och vi läser av den automatiskt. På Mina sidor kan du själv följa din elanvändning och se statistik.
Det har nu gått en tid sedan vi bytte din elmätare. För oss är det viktigt att allt fungerar precis som det ska och att installationen är rätt utförd. Vi ställer höga krav på vår entreprenör som utfört elmätarbytena åt oss och vill kontrollera att de utfört arbetet på bästa sätt. Detta för att snabbt kunna åtgärda och rätta till det som eventuellt inte blivit som vi tänkt oss.
Vi utför enbart kontrollerna på ett begränsat antal fastigheter där elmätaren finns inne i fastigheten och hos de som fått ett aviseringskort om stickprovskontrollen av oss.
Ja, eftersom stickprovet enbart görs i fastigheter där elmätaren finns inomhus måste någon släppa in vår mättekniker så att vi får åtkomst till mätaren.
Upptäcker vi att något ej är utfört på det sättet vi kommit överens om så återkopplar vi detta direkt till entreprenören. Vi åtgärdar eventuell brist direkt när vi är på plats.
Vi ber dig att avboka det planerade besöket om du eller någon i familjen är sjuk eller har förkylningssymptom. För att avboka tiden kontakta du vårt kundcenter på telefon 0470-70 33 33. De kommer då att ta ert telefonnummer och vi återkommer till er efter ca tre veckor med förslag på en ny tid.
Stickprovet går till så att vår mätartekniker kontrollerar att demonteringen av den gamla elmätaren och installationen av den nya elmätaren är genomförd enligt de kvalitetskrav vi ställer på vår entreprenör, Swemet. Installationen ska uppfylla alla de elsäkerhetskrav som gäller, den ska vara professionellt utförd och det ska vara rent och snyggt när entreprenören lämnat platsen.