Samma energi – tre gånger om

Att återvinna plast och glas är inga konstigheter idag. Men att återvinna energi är kanske inte lika självklart. Vi på Växjö Energi har skapat ett smart kretslopp som gör att vi kan använda samma energi tre gånger.

Köpcentret Grand Samarkand använder fjärrkyla för att skapa en behaglig inomhustemperatur så att besökarna ska få ett bekvämt besök. Efter att ha kylt ner Grand Samarkand har fjärrkylavattnet uppnått en något högre temperatur, en temperatur som passar utmärkt för att kyla ner vårt dotterbolag Wexnets datorhallar. Genom datorhallarna passerar massvis av datatrafik varje dag och är mycket energisnål.

När vattnet kylt ner servrarna i datorhallarna har temperaturen höjts ytterligare. Då fortsätter vattnet ner under fotbollsplanen på Visma arena där det värmer upp gräsmattan. På så sätt blir spelsäsongen för Östers IF längre. Och vi har tagit tillvara på överskottsvärmen från datorhallarna, som annars skulle gått till spillo.

När vattnet sedan återvänder till fjärrkylaanläggningen så gör den det med hjälp av pumpar som delvis drivs av solel. Minimalt med energi behövs för att fortsätta detta kretslopp som utnyttjar energin maximalt och sparar på vår miljö.

På detta sätt har vi alltså lyckats använda samma energi tre gånger och fjärrkylan ersätter samtidigt eldrivna kyltorn både på Grand Samarkand och i Wexnets datorhallar. Toppen, tycker vi!

Samma Energi tre gånger ingår i READY-projektet. Läs mer om projektet här.